انواع بازشو در و پنجره دوجداره

پنجره‌ های دوجداره در طراحی ساختمان‌های امروزی بسیار پرکاربردند. اما تنها مزیت این پنجره ها عملکرد با کیفیت آن‌ها در برابر اتلاف انرژی نیست. البته شاید هنوز شک داشته باشید که آیا پنجره دوجداره واقعاً به درد بخور است یا خیر؟

پنجره های دوجداره آلومینیومی گذشته از کیفیت و کارایی، همچنین می‌توانند عامل بسیار مهمی در زیبایی خانه‌ها به شمار بیایند. پنجره های دوجداره مدرن مدل‌ها و انواع بسیار زیادی دارند که مردم می‌توانند برای هر نوع خانه‌ای از آن‌ها استفاده کنند.

ما در این مقاله قصد داریم با دقت به معرفی انواع مدل پنجره دوجداره بپردازیم و از ویژگی‌های هر کدام با شما صحبت کنیم. امیدواریم در پایان این مقاله پنجره‌ای را که می‌خواهید از آن به بیرون خانه‌تان نگاه کنید را به خوبی انتخاب کرده باشید.

 

انواع بازشو در و پنجره دوجداره - آلومینیوم

 بازشو پنجره دوجداره upvc

 

در و پنجره‌ دو جداره بر اساس نحوه ی بازشو به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد که در ادامه ی این مطلب به معرفی هر یک از آن ها می پردازیم.

پنجره دو جداره ثابت:

شاید بشود گفت پرکاربردترین، ساده‌ترین و کم خرج‌ترین مدل پنجره دوجداره؛ پنجره دو جداره آلومینیومی ثابت است. البته اشتباه نکنید این پنجره فقط به خاطر کاهش هزینه‌ها و سادگی‌اش نیست که بسیار پرکاربرد است، بلکه اتفاقا این مدل پنجره دوجداره به دلیل ثابت بودن از همه‌ی انواع دیگر بازده بالاتری دارد. این پنجره‌ها نیاز به هیچ مکانیزمی برای باز و بسته شدن ندارند و بنابراین به خوبی از پس عملیات عایق‌بندی صوتی، حراراتی و گرد و غبار برمی‌آیند.

بازشو پنجره فرانسوی:

این مدل پنجره دوجداره، دو لنگه‌ی مختلف دارد که از دو طرف باز می‌شوند. میان این دو لنگه هیچ ستون یا چیز اضافی وجود ندارد و فضای میان آن کاملاً خالی است. البته این به معنای عایق نبودن این مدل پنجره دوجداره نیست. این پنجره را به نوعی طراحی کرده‌اند که هم زیبایی منحصر به فردی دارا باشد و هم از کیفیتی بسیار بالا.از دیگر ویژگی‌های پنجره دوجداره دو لنگه بازشو فرانسوی می‌توان به قابلیت نصب انواع مدل‌های تک‌ حالته و دو حالته بر روی آن‌ها اشاره کرد. شما می‌توانید این پنجره‌ها را بر روی محورهای عمودی یا افقی باز کنید که حرکدام زیبایی خاص خودش را دارد.

پنجره فرانسوی به شکلی از بازشو اطلاق می شود که پنجره بصورت ۲ لنگه یا اصطلاحا ۲ لت یکسان بوده و هنگام بازشدن هردو لنگه هیچ قید یا ستونی در چارچوب پنجره وجود ندارد. پنجره فرانسوی قدمتی تاریخی دارد و به قرن شانزدهم میلادی برمی گردد که در اروپا به شکل پنجره های چوبی و آهنی مورد استفاده قرار می گرفته و البته در ایران هم در قالب پنجره های سنتی ( ارسی ) و ترکیب با شیشه های رنگی زیبایی خاصی را از قدیم الایام به بناها داده است.  این شکل بازشو بدلیل ایجاد تقارن در نما طرفداران زیادی بین طراحان و آرشیتکت ها دارد.

علاوه بر ایجاد تقارن و زیبایی بصری در نما، امکان نظافت آسان شیشه ها در پنجره فرانسوی از دیگر مزیت های آن می باشد. یکی از فاکتورهایی که برای پنجره فرانسوی مخصوصا در کشورهای حوزه دریای مدیترانه استفاده و کاربرد زیادی دارد، استفاده از کرکره های لولایی (Louvre ) بر روی پنجره است که علاوه بر زیبایی بعنوان یک مانع در برابر ورود نور خورشید و باران عمل می کند.  پنجره فرانسوی به دو صورت امکان اجرا دارد. حالت اول یک لنگه یراق دوحالته و لنگه دیگر یراق تک حالته و حالت دوم هردو لنگه یراق تک حالته استفاده می شود.

پنجره فرانسوی از لحاظ تحمل وزن لنگه دقیقا مشابه شرایط پنجره دوحالته و تک حالته ( با لولای قابل تنظیم ) می باشد.

 

انواع بازشو در و پنجره دوجداره - فرانسوی-بازشو

 

بازشو پنجره کشویی:

برای بسیاری از مشتریان پنجره کشویی بدلیل عدم مزاحمت با پرده و اثاثیه هنگام باز و بسته شدن، از مطلوبیت بالایی برخوردار است. پنجره کشویی باتوجه به سهولت در استفاده امکان ایجاد تهویه را در سر‌یعترین زمان با بیشترین میزان ورودی هوا به ساکنین می دهد که این مزیت در مناطق با آب و هوای معتدل و مطلوب نمود بیشتری پیدا می کند. یکی دیگر از فاکتورهای مهم مخصوصا برای طراحان و آرشیتکت ها حفظ تقارن در ابعاد شیشه های پنجره است که در پنجره های کشویی مدل جفت ریل این امکان وجود دارد.

پنجره های کشویی بر مبنای استفاده از غلطک در ضلع افقی پایین که بر روی یک ریل آلومینیومی حرکت کرده و یک مکانیزم در ضلع عمودی که دستگیره قرار دارد و باعث قفل شدن بازشو می شود، طراحی شده است. غلطک ها در پنجره کشویی نقش تعیین کننده ای در کیفیت باز و بسته شدن دارند ( البته با حفظ تناسب بین عرض و ارتفاع بازشو ). غلطک ها هم از نظر جنس و هم از نظر وزن بازشو باهم متفاوت هستند و بر مبنای برندهای متفاوت موجود در بازار تحمل وزن لنگه از ۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم را دارند.

علاوه بر موارد ذکر شده در مورد پنجره کشویی ۲ مورد مهم دیگر بایستی در انتخاب آن مدنظر قرار بگیرد که عدم توجه به آن ممکن است باعث نارضایتی شود. مورد اول عدم امکان نظافت کامل لنگه بازشو است که برای پنجره های دولنگه کشویی جفت ریل با نصب یراق روی دو لنگه امکان نظافت وجود دارد ولی در سیستمهای تک ریل بایستی امکان حضور نفر در بیرون پنجره جهت نظافت وجود داشته باشد.

مورد دوم کاهش عایق بندی حدود ۲۰ درصدی پنجره کشویی نسبت به پنجره لولایی است. جایگزینی نوار مویی به جای لاستیک و عدم درزبندی کامل در بالا و پایین ضلع پشتی بازشو باعث ورود صدا و گرد و خاک به داخل می شود که باتوجه به این مورد بهتر است پنجره کشویی در مکان هایی که نیاز به آرامش صوتی ( مثل اتاق خواب ) یا درزبندی بالاتر دارد استفاده نشود.

پنجره کشویی بصورت سیستمهای تک ریل، جفت ریل و تعداد ریل بیشتر وجود دارد که با توجه مزیتی که هرکدام از سیستمها دارا هستند انتخاب می شوند.

بازشوی کشویی لیفت :

بازشوی کشویی لیفت بعنوان نسل پیشرفته و مدرن بازشوهای کشویی ساده شناخته می شود که با اضافه شدن چند فاکتور مکمل به سیستم کشویی ساده آن را بعنوان یک انتخاب جذاب برای اکثرا طراحان، آرشیتکت ها و مشتریان تبدیل کرده است. از مزیت های این سیستم می توان به این موارد اشاره کرد:

ساخت ابعاد بزرگ با عرض و ارتفاع حدود ۳ متر لنگه بازشو که دید وسیعی را ایجاد می کند.
تحمل وزن حدود ۳۰۰ کیلوگرم برای لنگه بازشو و سهولت در باز و بسته کردن نسبت به کشویی ساده
درزبندی بیشتر نسبت به کشویی ساده باتوجه به استفاده از نوار درزبندی لاستیکی و حرکت لنگه بازشو به سمت پایین هنگام بسته شدن

پروفیل چارچوب مورد استفاده جهت بازشوی کشویی لیفت در اغلب برندها معمولا عرضی بیشتر از ۱۴ سانتیمتر دارد و از لحاظ وزن از سایر سطح مقاطع پروفیل در و پنجره سنگین تر می باشد به همین دلیل از لحاظ قیمت هم جزو دسته قیمت بالا محسوب می شود.

بازشوی لیفت در قالب های مختلفی از قبیل مونوریل، جفت ریل و سه ریل قابل اجرا است که هرکدام از این قالب ها امکان اجرا بصورت چارچوب کامل یا فنی ( ضلع پایین قاب داخل زمین ) بسته به درخواست مشتری و دارا بودن شرایط نصب را دارند.

 انواع بازشو در و پنجره دوجداره -کشویی

بازشو پنجره دوحالته:

این نوع پنجره‌ها به مراتب پنجره‌های پیشرفته‌تری نسبت به دو نوع قبلی به حساب می‌آیند به حساب می‌آیند. این مدل پنجره دوجداره توانایی این را دارد که از دو جهت افقی و عمودی، بر روی دو محور افقی و عمودی فقط با یک دستگیره باز شود.

گذشته از زیبایی این مدل پنجره دوجداره، شما با انتخاب پنجره دوجداره دوحالته از کیفیت و امکانات خوبی هم برخوردار خواهید بود. به طور مثال امنیت این مدل پنجره دوجداره بسیار بالا است، چراکه یراق‌آلات مورد استفاده در آن بسیار مقاوم و پیشرفته‌اند.

پنجره دوحالته یکی از پرکابردترین بازشوها در پنجره های مدرن امروزی به شمار می آید. این یراق در سیستمهای لولایی کاربرد دارد و شخص این امکان را دارد که علاوه بر بازشدن پنجره به چپ یا راست، با چرخاندن ۹۰ درجه ای دستگیره، بازشو با زاویه ای حدود ۳۰ درجه از بالا باز شود. فاکتور بالا بازشدن در پنجره دوحالته این امکان را به مشتری می دهد که با عدم نیاز به جابجایی پرده و وسایل از تهویه هوا استفاده نماید. همچنین این شکل بازشو در زمانهایی که شرایط باد و باران وجود دارد قابل استفاده است و تقریبا جلوی ورود آب یا باد شدید که باعث ایجاد مزاحمت در داخل ساختمان را شود را می گیرد.

از دیگر مزیت های استفاده از پنجره دوحالته کیپ شدن بازشو در چهار ضلع آن است که با توجه به تغییر در ابعاد عرض و ارتفاع لنگه بازشو تعداد نقاط کیپ شونده کم یا زیاد می شود. پنجره دوحالته بعلت داشتن این قابلیت بعنوان عایق ترین نوع بازشو در صنعت در و پنجره شناخته می شود.

ابعاد مجاز در بازشوی دوحالته بستگی به تناسب بین عرض و ارتفاع و وزن شیشه مورد استفاده دارد. لولای مورد استفاده در این یراق تحمل وزن بین ۹۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم ( بسته به نوع برند یراق ) را داشته و باتوجه به جدول ماتریسی که هر تولیدکننده یراق دارد میتوان عرض و ارتفاع مجاز بازشو را تعیین کرد. در مجموع پنجره دوحالته یکی از کاملترین و کاربردی ترین نوع بازشو در سیستمهای لولایی می باشد و از لحاظ قیمت پنجره دوحالته جزو دسته متوسط محسوب می شود.

 

انواع بازشو در و پنجره دوجداره-دوحالته

 

بازشو پنجره تک حالته:

این مدل پنجره دوجداره نیز بسیار پرکاربرد و به صرفه است. گاهی زندگی روزانه‌مان آنقدر خسک و بی‌روح بوده است که هنگام رسیدن به خانه دلمان بخواهد پنجره را باز کنیم و نفسی بکشیم. البته اگر هوای شهر نفسمان را بند نیاورد! در این حالت دیگر پنجره‌ های دوجداره ثابت به دردمان نمی‌خورد. درست است که در ابتدا پول خیلی کم‌تری برای خریدشان صرف کرده‌ایم اما حالا که می‌خواهیم بازشان کنیم تا هوای خانه عوض شود نمی‌توانیم.

پنجره‌ های دوجداره تک حالته به درد همین کار می‌خورند. آن‌ها روی یک محور افقی باز می‌شوند و می‌توانند به خانه‌ی شما رنگ بدهند و از طرفی به صرفه هم هستند.

از دیگر خصوصیت‌های این مدل پنجره دوجداره می‌توان به قابلیت جهت بازشوی آن‌ها اشاره کرد. پنجره دوجداره تک حالته را به سادگی می‌توان به مدل پنجره دوجداره دو حالته نیز تبدیل کرد.

پنجره تک حالته ساده ترین شکل بازشو است که از قدیم الایام در منازل و ساختمان ها در قالب پنجره های چوبی و آهنی مورد استفاده قرار گرفته است و بصورت مدرن به شکل پنجره های یوپی وی سی و آلومینیومی کاربرد دارد.

نحوه بازشدن این پنجره ها از راست به چپ یا بالعکس است و در دو ضلع عمودی بازشو ملزومات یراق تک حالته نصب می شود. در ضلع عمودی جلو دستگیره و مکانیسم یراق تکحالته و در ضلع عمودی پشت لولاهای تک حالته.

در سیستمهای تک حالته یوپی وی سی از لولاهای قابل تنظیم استفاده میشود که از مزیتهای آن حداقل اشتباه در مونتاژ، تحمل وزن لنگه از ۹۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم ( بسته به نوع و برند یراق ) و امکان رگلاژ بازشو باتوجه به ضریب انبساط طولی upvc و تغییر میلیمتری در ابعاد بازشو است.

باتوجه به اینکه در اکثر سیستمهای تک حالته عرض بالا و پایین بازشو یراق نصب نمیشود بایستی در طراحی پنجره علی الخصوص upvc دقت کرد که عرض بازشو از حدود ۸۰ سانتیمتر تجاوز نکند. چون احتمال دارد میزان عایق بندی بازشو از اضلاع افقی کاهش پیدا کند.

پنجره تک حالته جزو یراق های اقتصادی محسوب شده و برای جاهایی که نیاز به بازشوی بزرگ نیست و مزاحمتی هنگام بازشدن پنجره بوجود نمیاورد می تواند گزینه مناسبی باشد

سیستمهای در از نظر نوع باز و بسته شدن حالتهای مختلفی در upvc و آلومینیوم دارند.

 

انواع بازشو در و پنجره دوجداره -تک حالته

 

بازشو پنجره مدل سایه بانی :

پنجره دوجداره سایه‌بانی بیشتر در سرویس‌های بهداشتی، حمام، راه پله‌ها . نورگیرها به کار می‌رود. این مدل پنجره دوجداره تنها بر یک محور افقی باز یا بسته می‌شود. شما می‌توانید بنا بر خواسته‌تان نوع باز شدن آن را تعیین کنید. اینکه پنجره از بالا باز شود یا از پایین، یا به داخل باز شود یا به خارج.

انواع بازشو در و پنجره دوجداره -پنجره سایبانی آواشید

 

بازشو پنجره های فولکس واگنی :

این مدل پنجره دوجداره نسبتا گران قیمت است و دلیل آن نیز یراق‌آلات خاصی است که در آن به کار می‌رود. مدل باز شدن پنجره دوجداره فولکس واگنی مانند درهای ون فولکس واگن است. این پنجره روی ریل‌ها تا ۴۵ درجه باز می‌شود و فضایی اشغال نخواهد کرد.دیگر ویژگی منحصر به فرد این پنجره‌ دو جداره در مقایسه با پنجره دوجداره کشویی است. در پنجره‌ های دوجداره کشویی اتلاف انرژی نسبتاً زیادتر است و از نظر زیبایی نیز چندان جلوه‌ی خوبی ندارند. اما پنجره دوجداره فولکس واگنی بسیار زیباتر و کارآمدتر از پنجره دوجداره کشویی هستند.

این مکانیزم بازشو تلفیقی از دو سیستم کشویی و لولایی است که از سیستم کشویی عایق تر بوده و مثل سیستم لولایی هنگام بازشدن برای اسباب و اثاثیه معارض نبوده و حتی میتوان لنگه بازشویی با عرض ۱۵۰ و ارتفاع ۲۳۰ سانتیمتر داشت.

یراق فولکس واگنی همانطور که از نامش پیدا است همانند یکی از اتومبیل های مدل های استیشن شرکت فوکس واگن ( Volkswagen ) عمل میکند.

یراق این شکل بازشو متشکل است از یک مکانیزم پیوسته که در چهار ضلع لنگه بازشو نصب شده، بهمراه ۲ عدد غلطک مختص این یراق در ضلع پایین، ۲ ضامن قیچی شکل در ضلع بالا و دو ریل آلومینیومی در ضلع افقی پایین و بالای فریم پنجره. در برندهای مختلف شکل باز و بسته شدن دستگیره متفاوت است ولی بصورت کلی عملکرد این بازشو بدین صورت است که هنگام بازشدن لنگه حدود ۱۵ سانتیمتر به سمت داخل آمده و سپس با نیروی افقی چپ یا راست ( بسته به جهت بازشو ) همانند پنجره کشویی لنگه بازشو حرکت می کند. برای بسته شدن پنجره هم برعکس حرکات گفته شده و درنهایت پس از قرارگیری کامل لنگه در قاب فریم دستگیره چرخانده و تمام کیپ ها در چهارطرف لنگه درگیر می شوند.

پنجره های فولکس واگنی با توجه به نوع غلطک ( Runner ) مصرفی تحمل وزن بین ۹۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم را دارد که برای هر برند یراق متفاوت است.

یراق فولکس واگنی به ۳ نوع معمولی ( Normal )، نیمه اتومات ( Semi Automat ) و اتومات ( Automat ) تقسیم می شود. در سیستم معمولی باز و بسته شدن کاملا با نیروی دست کاربر انجام می شود و بیشتر برای ابعاد کوچک و متوسط استفاده می شود. در سیستم نیمه اتومات با ۹۰درجه چرخاندن دستگیره بازشو به حالت بالا بازشو درآمده و با حرکت بعدی دستگیره ضامن های پایین آزاد شده و پنجره کاملا بر روی ریل کشویی قرار می گیرد. پنجره اتومات دستگیره و مکانیزم خاصی دارد که می توان گفت کل فرمان حرکت این پنجره بعهده دستگیره منحصر به فردش است.پنجره فولکس واگنی اتومات با کمترین نیروی وارده از سمت کاربر و فقط با چرخاندن دستگیره پنجره در حالت های باز، بالا بازشو و بسته قرار می گیرد.

پنجره فولکس واگنی از لحاظ قیمت جزو دسته بالا قرار می گیرد.

 

انواع بازشو در و پنجره دوجداره - یراق-فلوکس-واگنی

 

بازشوی آکاردئونی:

بازشوی آکاردئونی همانطور که از اسمش پیدا است شبیه ساز آکاردئون است!

این مدل پنجره دوجداره بیشتر در پنجره‌های بسیار عریض به کار گرفته می‌شود. زمانی که عرض پنجره شما از سه متر به بالا تجاوز می‌کند، از پنجره دوجداره آکاردئونی استفاده می‌شود.

زیبایی این پنجره‌ها بسیار بالا است و می‌تواند به بالکن خانه شما جلوه‌ی منحصربه‌فردی بدهد . بدین صورت که پنجره از چندین لنگه متحرک تشکیل شده که به شکل زیگزاگ جمع شده و به یک سمت جمع می شوند. بازشوی آکاردئونی از حداقل ۳ لنگه ساخته می شود و با غلطک های مخصوصی که بر روی ریل آلومینیومی در ضلع افقی پایین و بالای قاب قرار دارد جابجا می شوند. در پنجره آکاردئونی تمامی لنگه ها بازشو هستند و بین هر لنگه لولاهای پروانه ای شکلی نصب میشود که لنگه ها هنگام باز شدن کاملا روی هم قرارگرفته و موقع بسته شدن کنار هم قرار بگیرند. پنجره آکاردئونی برای مکان هایی کاربرد دارد که نیاز به تهویه هوای بالا در کمترین زمان است و یا برای دسترسی بیشتر بین فضای داخلی و فضای بیرونی. رستوران ها، خانه های ویلایی و آپارتمان های با تراس بزرگ که تعداد نفرات زیادی احتمال حضور دارند بازشوی آکاردئونی را میتوان بعنوان یک گزینه بسیار کاربردی انتخاب کرد. ایجاد یک فضای با عرض حدود ۶ متر و ارتفاع ۲/۲۰ شرایط یکسان سازی بین دو فضا را براحتی مهیا می کند.

بازشوی آکاردئونی از لحاظ قیمت جزو دسته بالا محسوب می شود.

 

انواع بازشو در و پنجره دوجداره - اکاردئونی

 

بازشوی محوری :

بازشوی محوری بدلیل ایجاد یک بازشوی یکپارچه با عرض و ارتفاع زیاد یکی از بازشوهای جذاب برای طراحان و آرشیتکت ها است. نمونه بارز استفاده از این شکل بازشو، پنجره های مورد استفاده در ساختمان های شهرک اکباتان تهران می باشد. بازشوی محوری به دو شکل افقی و عمودی  امکان اجرا دارد ولی شکل عمودی آن بیشتر استفاده می شود.علاوه بر دید وسیع (به واسطه شیشه یکپارچه ) از دیگر مزیت های بازشوی محوری می توان به بالا بودن میزان ورودی هوا و تهویه اشاره کرد و اینکه علیرغم بزرگی شیشه امکان نظافت آن براحتی وجود دارد.پنجره محوری تحمل وزن حدود ۱۱۰ کیلوگرم را دارد و بیشتر در سیستمهای آلومینیومی استفاده می شود. از لحاظ قیمت بازشوی محوری جزو دسته قیمت بالا محسوب می شود.

انواع بازشو در و پنجره دوجداره - محوری

در سوئیچی با  مکانیزم قفل شدن با دستگیره ( Handle Operated ) :

این سیستم متداول ترین شکل بازشوی در upvc می باشد.

در این سیستم مکانیزم در ضلع جلو همراه با دستگیره و قفل سیلندر نصب شده و با حرکت دستگیره به سمت بالا زبانه ها با کیپ های مقابل در چارچوب درگیر شده و کلید در سیلندر چرخیده و قفل میشود. نکته مهم در انتخاب این مدل در، تناسب بین لاستیک درزبندی ( Gasket ) و مقابل زبانه یا کیپ ( Locking Plate  ) است که درصورت عدم تناسب باعث می شود در براحتی قفل نشود.

سخن آخر

یکی از مزیت‌های بزرگ زندگی در عصر حاضر تنوع میان انتخاب‌های مختلف است. اما گاهی این تنوع بیش از حد میان گزینه‌ها انسان را گیج می‌کند و نمی‌داند باید کدام گزینه را انتخاب کند.

انتخاب پنجره دوجداره برای خانه نیز دچار همین مشکل است. انواع پنجره‌های دوجداره آن‌قدر زیاد و متنوع هستند که افراد برای انتخاب آن‌ها سردرگم می‌شوند. امیدواریم این مقاله راهنمای کاملی بوده باشد تا بتوانید به درستی بر اساس نیازها و منابع‌تان دست به انتخاب بهترین نوع پنجره دوجداره بزنید.

اگر هنوز هم به مشاوره و راهنمایی نیاز داشتید همکاران ما همیشه حاضرند تا به مشکلات و سوالات شما پاسخ دهند.

می‌توانید با شماره‌ تلفن‌های مشاوره‌ی ما تماس بگیرید یا همینجا در قسمت نظرات مشکلاتتان را با ما در میان بگذارید. به محض مشاهده‌ی نظرتان همکاران من به آن پاسخ خواهند داد.

اینستاگرام ما را دنبال کنید.

بیشتر بدانید : تفاوت شیشه سکوریت با شیشه معمولی و لمینت




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید