اسکای لایت (Sky Light) چیست؟

سقف شیشه ای  یا اسکای لایت، یک ساختار بسیار زیبا از جنس شیشه می باشد. در عمل اجرای آن بسیار زیبا و صدالبته سازگار با محیط زیست است. همان طور که از نام این نوع سقف ها می توان حدس زد، تأمین نور ساختمان هایی که دارای سقف شیشه ای اسکای لایت می باشند، توسط نور طبیعی آفتاب صورت می گیرد. به همین خاطر در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. استفاده از فلزات فولاد و آلومینیوم کمک میکند تا در برابر عبور گرما، سرما، رطوبت، صدا و هوا مقاوم بوده و نوعی عایق کامل محسوب شود.

اسکای لایت (Sky Light) چیست؟ - آواشید


این سقف با توجه به نوع سلیقه ی مشتری، می تواند ثابت و یا متحرک باشد. در سقف های متحرک، علاوه بر استفاده از نور طبیعی می توان از هوای بیرون نیز استفاده کرد و هوای محل را از این طریق تغییر داد. از طرف دیگر باید گفت که هزینه ی سقف اسکای لایت متحرک از اسکای لایت ثابت بیشتر است.اسکای لایت سقفی است که با استفاده از باز کردن بخشی از سقف و تبدیل آن به سقف شیشه ای و یا پلی کربنات به وجود می آید.

سقف شیشه‌ای یا اسکای ‌لایت (Skylight)

اسکای ‌لایت یا سقف شیشه‌ای، سازه‌ای نورگذر است که در سقف ساختمان ‌ها به جای مصالح رایج اجرا شده و ضمن تامین زیبایی ساختمان، امکان بهره‌ مندی هر چه بیشتر بخش ‌های مرکزی ساختمان را از نور طبیعی فراهم می‌کند. روشنایی روز از طریق روشنایی آسمان و نیز از طریق تابش مستقیم خورشید تامین می‌شود. امروزه اسکای ‌لایت ‌ها به صورت وسیعی در تامین روشنایی روز برای ساختمان‌های مسکونی، عمومی و تجاری به کار برده می‌شوند.

افزایش دریافت نور خورشید از طریق کاهش نیاز به مصرف نور مصنوعی، منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش قابل توجه هزینه ‌های ساختمان و کاستن از اثرات سوء زیست محیطی ناشی از تامین انرژی می‌شود. از طرف دیگر نشان داده شده که قرارگرفتن در معرض نور طبیعی منجر به افزایش بهره‌وری ساکنان ساختمان ‌های اداری شده و از این طریق نیز عامل موثری در کسب و کار محسوب می ‌شود.

نورگیری از سقف اسکای ‌لایت در ترکیب با نورگیری از پنجره‌ها، می‌تواند بخش بسیار زیادی از ساختمان را از روشنایی روز بهره ‌مند کند. حتی در روزهای ابری نیز، دریافت نور از طریق اسکای‌لایت بین ۳ تا ۱۰ برابر موثرتر از دریافت نور از طریق پنجره‌ها می‌باشد. در برخی از ساختمان‌ها حتی می‌توان به این روش، تا حدود ۸۰ درصد روشنایی مورد نیاز را تامین کرد.

با تعبیه‌ ی شیشه‌ های مدرن در ساختار اسکای‌ لایت، می‌توان مانع از درخشندگی آزار دهنده خورشید در داخل ساختمان شده و در عین حال نور را به سطح وسیع‌تری از ساختمان پراش داد.

سازه اسکای ‌لایت باید خود ایستا بوده و با ضریب اطمینان مناسبی قادر به مقاومت در برابر بارهای باد، برف، زلزله و بارهای حرارتی باشد. به این منظور اغلب لازم است از مقاطع فولادی به عنوان اسکلت سازه‌ای اسکای ‌لایت استفاده شود. با این وجود معمولا مشابه با پنجره‌ها، از پروفیل‌های آلومینیومی برای نگهداری شیشه‌ها استفاده می ‌شود.


ساختار اسکای لایت شیشه ای
علاوه بر پایداری در برابر بارهای وارده، لازم است که اسکای‌لایت عملکرد حرارتی و صوتی مناسبی نیز داشته باشد. به این معنا که در فصول سرد سال مانع از اتلاف انرژی حرارتی داخل ساختمان بوده و در فصول گرم سال نیز دریافت حرارتی قابل قبولی را داشته باشد. مقاومت اسکای‌لایت در برابر عبور امواج صوتی با بسامدهای مختلف نیز عامل دیگری است که می‌تواند در مکان‌هایی که در معرض آلودگی صوتی بالایی قرار دارند، یکی از فاکتورهای مهم طراحی به‌ شمار آید.

هر سقف اسکای لایت فارغ از نوع و فرم خود از سه بخش اساسی تشکیل شده است:

اعضای پشتیبان

فریم­ های پشتیبان طولی و عرضی که معمولا از جنس آلومینیوم هستند در سقف قرار می گیرند تا بخش شیشه ای در داخل آن نصب شود.

بخش شیشه ای

بخش شیشه ای که برای سقف اسکای لایت انتخاب می شود نقش عبور دهنده نور و زیبایی بی اندازه را به کل ساختار دارد و بسته به نوعی که انتخاب می کنید می تواند ذخیره کننده انرژی باشد یعنی از اتلاف گرما و انرژی جلوگیری کند، کنترل کننده دما باشد، ضد آلودگی صوتی و یا ضد صوت باشد یا اینکه برای حفظ ایمنی نشکن باشد. در هر صورت هر شیشه ای که برای سقف اسکای لایت انتخاب کنید اجازه ورود نور UV را نخواهد داد و تمیز کردن و نگهداری از آن نیز راحت است.

گسکت یا بخش آب بندی

از این بخش برای جلوگیری از اتلاف و هدر رفت انرژی استفاده می­ شود، ضمن اینکه در مواقع بارش و برف، چیزی از بیرون به داخل نفوذ نکند.


اسکای ‌لایت بسته به نیازهای ساختمان می‌تواند شکل‌های بسیار متنوعی داشته باشد. اسکای ‌لایت‌ها می‌توانند به نحوی طراحی و ساخته شوند که دارای عملکرد مکانیکی نیز بوده و در مواقع مورد نیاز باز یا بسته شوند.

در فرم هندسی مشخص اسکای لایت ها با توجه به سیستم های نگه دارنده خود می توانند در حالت های تخت، یک طرف شیب دار، دو طرف شیب دار، استوانه ای، هرمی و کروی باشند. همچنین برای بهبود عملکرد اسکای لایت می تواند در هر دو فرم هندسی منظم و آزاد از سیستم دو پوسته بهره برد.

اسکای لایت (Sky Light) چیست؟- سقف شیشه ای

مزیت های سقف های شیشه ای اسکای لایت چیست؟

در این بخش به مزایای این نوع از سقف شیشه ای اسکای لایت می پردازیم تا بیشتر با این نوع نمای مدرن آشنا شوید:

بهره گیری از نور طبیعی

از دلایل اصلی پیدایش سقف شیشه­ ای از چند صد سال پیش تاکنون بهره گیری از نور طبیعی به همراه زیبایی بود که به بهبود مود و حس افراد و عملکرد در محیط کاری بسیار کمک می کند.

کمک به تهویه هوا

نوع ماژولار یا غیر ثابت سقف اسکای لایت را می توانید باز و بسته کرده و از این طریق اجازه ورود و خروج هوا را بدهید و از این طریق در انرژی مصرفی سیستم تهویه صرفه جویی می گردد.

صرفه جویی در انرژی برقی و گرمایی

به کمک این تکنولوژی در معماری می توان با ورود نور خورشید به داخل منزل صرفه جویی در انرژی وسایل گرمایشی کرد و در فصل تابستان نیز در مصرف انرژی وسایل سرمایشی صرفه جویی نمود.

افزایش ارزش ملک با اسکای لایت

نورگیر سقفی از جمله قابلیت هایی است که به دلیل زیبایی بیش از حد خود سبب افزایش ملک شما نیز خواهد شد.

نمای طبیعی و حس افزایش سایز فضا

نصب اسکای لایت به گونه ای است که نه تنها به شما دید طبیعی به بیرون می دهد، بلکه باعث می شود حس کنید که فضای بزرگ تری در اختیار دارید و این برای محیط های کوچک فوق العاده است.

دسترسی به سقف اسکای لایت

در برخی خانه ها، صاحبان خانه از این نورگیرهای سقفی برای دسترسی به پشت بام هم استفاده می کنند ولی یقینا با این هدف آن را نصب نمی کنند.

معایب سقف اسکای لایت

قطعا به هر طریقی که بخواهید جنبه زیبایی نیز به خانه خود اضافه کنید علاوه بر مزایا، معایبی هم خواهد داشت و سقف اسکای لایت هم از این قاعده مستثنی نیست. شرکت آرمن طرح و نما به عنوان شرکت حرفه ای در نصب و اجرای سقف های شیشه ای و بزرگ ترین عرضه کننده شرکت اسکای لایت در ایران همراه شماست تا با برخی از معایب این نوع سقف ها شما را آشنا کند:

  • سرمایه گذاری در تجهیزاتی که مقاومت بسیار زیادی ندارند.
  • انتخاب بهترین مکان برای نصب کار ساده ای نیست و قطعا بدون در اختیار داشتن شرکتی حرفه ای ضربه سنگینی به هزینه های شما خواهد زد و هیچ کارایی نخواهد داشت.
  • نصب سقف شیشه ای نیز چندان راحت نیست و نیاز به نصاب های حرفه ای دارد.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری نصب اشتباه زیاد است.
  • در صورتی که به خوبی عایق بندی نشود و نصب خوبی صورت نگرفته باشد در فصل سرما سبب برون رفت گرما و در فصل گرما نیز باعث هدر رفت سرمای داخلی خواهد شد.
  • تمیز کردن آنها راحت نیست.

کاربردهای سقف اسکای لایت

سقف شیشه ای به دلیل زیبایی و جذابیت بی حد و اندازه خود جایگاه مهمی در صنعت ساختمان سازی و معماری سبک مدرن پیدا کرده است. اجرای اسکای لایت به راحتی در تمامی مکان­ ها شدنی است و بسته به سلیقه و شرایط، بهترین فرم و نوع انتخاب می شود.

به عنوان مثال در ساختمان های تجاری، مسکونی، خانه های مسکونی و ادارات، فروشگاه های بزرگ و غیره شاهد استفاده از این نوع نورگیرهای سقفی هستیم. ضمنا جدای از کاربرد علمی که برای آن ذکر شده بخاطر زیبایی بی اندازه و امکان بهره مندی از نور طبیعی خورشید نیز در اکثر خانه ها معماران این مدل نورگیرها را پیشنهاد می کنند.

در پایان اسکای لایت نوعی از پنجره است که در سقف قرار می گیرد. این عنصر ساختمانی تاثیر به سزایی در طراحی داخلی و زیبایی شناسی دارد. در این مقاله با ویژگی های اسکای لایت آشنا شدیم. امید است این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

بیشتر بدانید :با انواع سقف های شیشه ای اشنا شوید

از طریق ارتباط مستقیم با شماره تماس های مندرج در سایت  و یا واتس اپ از مشاوره و راهنمایی همکاران استفاده نمائید.اینستاگرام ما را دنبال کنید.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید