پنجره دوجداره upvc

پنجره دوجداره upvc علاوه بر موارد پنهانی مثل فرمولاسیون و کیفیت مواد اولیه ساخت دارای یکسری تفاوت های بصری هستند که میتوان آنها را باهم مقایسه کرد:

1. ضخامت دیواره ها :

پروفیل های upvc از لحاظ ضخامت دیواره های اصلی به ۳ دسته تقسیم می شوند.
دسته A با ضخامت دیواره بیشتر از ۲/۸ میلیمتر
دسته B با ضخامت دیواره بین ۲/۵ تا ۲/۸ میلیمتر
و دسته C با ضخامت دیواره کمتر از ۲/۵ میلیمتر که تقریبا خارج از استانداردهای معتبر دنیا است!
جالبه که همین چند دهم میلیمتر می تواند تغییر زیادی در استحکام پروفیل یوپی وی سی ایجاد کند. ضخامت بالای دیواره ها در دسته A باعث مقاومت بالا در برابر دفرمگی و همچنین قدرت بیشتر گوشه های جوش خورده پنجره می شود.

2. ابعاد و تعداد محفظه پروفیل یوپی وی سی :
پروفیل های یوپی وی سی از لحاظ عرض یا همان ضخامتی که بر روی چارچوب قرار می گیرد شامل سری های مختلفی می شوند. ۲ سری پرمصرف پنجره های لولایی در ایران سری ۶۰ و ۷۰ میلیمتر است. این دو سری در برندهای مختلف دارای تعداد محفظه یا کانال های ( chambers ) متفاوتی هستند که عمدتا به ۳ دسته ۳کاناله، ۴ کاناله و ۵ کاناله تقسیم می شوند. افزایش کانال ها بر روی عایق بندی حرارتی و صوتی تاثیرگذار هستند ولی نکته مهمی در طراحی پروفیل ها و افزایش کانال ها وجود دارد. کانال یا محفظه اصلی و بزرگ در هر پروفیل یوپی وی سی محفظه قرارگیری پروفیل تقویتی است که نباید با افزایش کانال این محفظه کوچک شود. چون کوچک شدن محفظه تقویتی در پروفیل یوپی وی سی تاثیر منفی در استحکام پنجره upvc دارد. پروفیل های ۳ و ۴ کاناله اکثرا در سری ۶۰ میلیمتر و ۵ کاناله در سری ۷۰ میلیمتر وجود دارند. البته بعضی از برندها هستند که در سری های ۶۰ و ۷۰ تعداد کانال بیشتری طراحی کرده و محفظه تقویتی را کوچک کرده اند که امری کاملا اشتباه بوده و از مقاومت پنجره کاسته اند.
سری ۶۰ بعنوان یکی از پرکاربردترین سری های مورد استفاده در ایران می باشد. این سری بصورت ۳ کاناله و ۴ کاناله در بازار وجود داشته و اکثرا با ترکیب شیشه های دوجداره در ساختمان ها نصب می شوند. ضخامت شیشه هایی که برای سیستم های دوجداره در سری ۶۰ استفاده می شود بسته به برند پروفیل و زهوارهای تولیدی آن شرکت بین ۱۸ تا ۲۴ میلیمتر است. از این مجموع ضخامت شیشه دولایه شیشه و یک اسپیسر ( فاصله آلومینیومی ) بین دولایه شیشه وجود دارد. بعنوان مثال : شیشه ۶-۱۴-۴ که از یک لایه شیشه ۶ میلیمتر، یک اسپیسر ۱۴ میلیمتر و یک لایه شیشه ۴ میلیمتر تشکیل شده که مجموع آنها ۲۴ میلیمتر می شود.
در سری ۶۰ علاوه بر شیشه دوجداره، شیشه های تکجداره و سه جداره هم ارائه می باشد که برای شیشه سه جداره نیاز به یکسری الزامات بوده و البته در شیشه های بزرگ دارای محدودیت است و باید از سری ۷۰ استفاده کرد.
سری ۷۰ اغلب بصورت ۵ کاناله در بازار ارائه شده و قابلیت ترکیب با شیشه های دو ، سه و چهارجداره رو دارد. سری ۷۰ هم بسته به برند پروفیل امکان ترکیب با شیشه های تا ۴۳ میلیمتر وجود دارد. این سری باتوجه به ضریب انتقال حرارت پایین و ترکیب با شیشه های سه جداره یک انتخاب مناسب برای مناطق سردسیر است که در بیشتر کشورهای اروپایی بدلیل کاهش مصرف انرژی و هزینه های آن از پروفیل های ۵ کاناله و حتی بیشتر از ۵ کاناله با شیشه های سه و چهار جداره استفاده می شود.
یک نکته مهم در استفاده از سری ۶۰ و ۷۰ یوپی وی سی و ترکیب با شیشه های دو و چند جداره تحمل وزن روی پروفیل است که به جرات می توان گفت برای ابعاد بزرگ و شیشه های ۳ جداره بایستی از پروفیل های کلاس A استفاده کرد چون پروفیل های کلاس پایینتر تحمل وزن بالا را نداشته و احتمال شکست پنجره بسیار زیاد است.

پنجره دوجداره upvc - آواشید

3. محفظه تقویتی :
محفظه میانی در تمام پروفیل های یوپی وی سی محل قرارگیری پروفیل تقویتی است که بهترین جنس پروفیل تقویتی در بازار ورق گالوانیزه می باشد که بصورت یو شکل یا قوطی با ضخامت ۱/۲۵ و ۱/۵ میلیمتر داخل پروفیل یوپی وی سی استفاده شود. ابعاد پروفیل گالوانیزه و ضخامت آن نقش بسیار زیادی در استحکام و کاهش لرزش پنجره یوپی وی سی دارد. چون پروفیل یوپی وی سی به تنهایی هیچگونه استحکام و مقاومتی در برابر لرزش و نیروهای وارده ندارد. پروفیل های تقویتی گالوانیزه کمتر از ۱/۲۵ میلیمتر و یا پروفیل های تقویتی مثل crp گزینه مناسبی برای استحکام پنجره یوپی وی سی نبوده و امکان از رگلاژ خارج شدن و دفرمه شدن پنجره بسیار زیاد است.

قیمت پنجره یو پی وی سی

4. لاستیک درزبندی :

  1. یکی از فاکتورهای تاثیرگذار و مهم در هوابندی و آب بندی پنجره دوجداره لاستیک های درزبندی است که در محل نصب شیشه و اطراف بازشو قرار می گیرد. پنجره پروفیل بدون لاستیک که هنگام تولید پنجره در کارگاه یا کارخانه لاستیک ها توسط اپراتور داخل شیار مخصوص لاستیک نصب می شود. لاستیک استانداردی که برای این نوع پروفیل ها بایستی استفاده شود از جنس EPDM است. این نوع لاستیک جزو باکیفیت ترین لاستیک در دنیا شناخته می شود. این نوع لاستیک قابلیت ارتجاعی و کشسانی بالایی داشته و در برابر شرایط آب و هوایی سخت و آلودگی های محیطی مقاومت مناسبی دارد.لاستیک های EPDM قابلیت جوش پذیری ندارند و در گوشه های پنجره upvc حالت خمیده دارند. لاستیک های سیلیکونی هم همانند لاستیک EPDM کیفیت بالایی دارند ولی بخاطر قیمت بالا خیلی از شرکت ها از آن استفاده نمی کنند.
  2.  پروفیل لاستیک دار که هنگام تولید پروفیل یوپی وی سی لاستیک روی آن نصب شده و نیازی به نصب توسط اپراتور هنگام ساخت پنجره نیست. این لاستیک ها خاصیت جوش پذیری داشته و اکثرا از جنس TPV یا PVC ساخته می شوند. این نوع لاستیک ها برخلاف لاستیک EPDM از خاصیت کشسانی و ارتجاعی و مقاومت آب و هوایی پایینتری برخوردار بوده و پس از مدتی حالت خشک و شکننده پیدا کرده و باعث خارج شدن پنجره از عایق بندی می شوند. این نوع لاستیک ها بعلت جوش خوردن در گوشه های قاب یوپی وی سی حالت سفت و پلاستیکی پیدا کرده و باعث کاهش هوابندی و آب بندی پنجره از گوشه ها می شوند. این نوع لاستیک ها مناسب کشورهای اروپایی بوده و برای اقلیمی مثل ایران مناسب نیست.

5. پروفیل های بازسازی :
پروفیل های یوپی وی سی در اکثر برندها دارای پروفیل های لبه دار هستند که برای پنجره های تعویضی و بازسازی یا برای پوشش قاب فلزی در ساختمان های نوساز مورد استفاده قرار می گیرند. در برندهای مختلف اندازه لبه فریم بازسازی از ۳ تا ۴/۵ سانتیمتر متفاوت است. برای پوشش از نمای بیرون هم پروفیل های نبشی مخصوصی وجود دارد که بنا به درخواست مشتری انتخاب و نصب می شود. لبه فریم و نبشی ها باعث می شود که انتقال حرارت از قاب فلزی قدیمی به حداقل برسد و از لحاظ ظاهری هم جلوه بهتری در نمای داخلی و بیرونی پنجره ایجاد کند.

6. پروفیل های کشویی :
پنجره کشویی دارای سطح مقاطع متفاوتی نسبت به پنجره های لولایی هستند. این پروفیل ها در دو دسته اصلی قابل ارائه هستند :

  1. سیستم جفت ریل که عمدتا در سری ۶۰ تا ۹۰ میلیمتر بسته به نوع برند پروفیل یوپی وی سی قابل ارائه می باشند. در این سیستم تقسیم بندی لنگه ها با پروفیل بازشو انجام می شود و از محاسن این سیستم حفظ تقارن در ابعاد شیشه ها است. در این سیستم امکان بازشدن یک یا دو لنگه در یک قاب وجود دارد که در سیستم دولنگه بازشو امکان نظافت هردولنگه کشویی وجود دارد. شیشه های مورد استفاده در سیستم جفت ریل بین ۱۸ تا ۳۲ بسته به برند پروفیل یوپی وی سی متفاوت است. از لحاظ عایق بندی سیستم جفت ریل حدود ۲۰٪ نسبت به لولایی پایینتر بوده و برای مکانهایی که نیاز به هوابندی و کاهش آلودگی صوتی هست گزینه مناسبی نیست و بالعکس برای مکان هایی با آب و هوای معتدل و آلودگی کمتر گزینه مناسبی است.
  2. سیستم تک ریل که بسته به برند تولید کننده، پروفیل قاب با عرض بین ۹۰ تا ۱۲۰ میلیمتر قابل ارائه می باشد. در این سیستم برخلاف سیستم جفت ریل تقارن بین شیشه ها وجود ندارد ولی از مزیت های این سیستم هوابندی بهتر نسبت به سیستم جفت ریل است. در سیستم تک ریل تقسیم لنگه ها با پروفیل مولیون انجام شده و در قسمت پشت بازشو از پروفیلی پوششی استفاده می شود که از لحاظ هوابندی شرایط رو بهبود بخشیده است. بهتر است سیستم تک ریل یا جفت ریل با یک بازشو برای مکان هایی استفاده شود که امکان نظافت شیشه از بیرون وجود دارد چون شیشه لنگه بازشو امکان نظافت بصورت کامل را ندارد.

پنجره دوجداره upvc - پروفیل upvc

مهم ترین فاکتورهایی که برای پنجره ی یو پی وی سی وجود دارد:

  • نوع پروفیل UPVC یا آلومینیویم
  • نوع یراق آلات ، ترک یا آلمانی بودن
  • تولید استاندارد و مطابق با دفترچه الزامات فنی شرکت ویستابست
  • نوع شیشه دوجداره بکار رفته شیشه دوجداره باید تمام بصورت صنعتی تولید شده باشد تا گاز آرگون تزریق شده به راحتی خارج نگردد.
  • نصب استاندارد توسط پیچ های ۱۰ سانتی متری بولدکس و آب بندی و هوابندی با چسب سیلیکن و فوم پلی ارتان

سوال بسیار مهمی که اصولا توسط خریداران از ما فروشندگان و تولیدکنندگان پرسیده میشود در ارتباط با انتخاب بهترین پنجره دوجداره است. ما در این مقاله قصد داریم صادقانه در این باب مطالب مفیدی را با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید مناسب‌ترین خریدتان را انجام دهید.

رنگ بندی پروفیل های uPVC :

پروفیل های یوپی وی سی از لحاظ رنگ بندی به دو دسته تقسیم می شوند :

پنجره دوجداره upvc - رنگبندی
1. روکش های لمینیت :
روکش های پلیمری مخصوصی با ضخامت کمتر از ۱ میلیمتر که با ترکیبی از مواد، چسب و ماشین آلات مخصوصی قبل از برشکاری و ساخت پنجره یوپی وی سی بر روی پروفیل های یوپی وی سی چسبانده می شود. این روکش ها بصورت یکرو از داخل یا بیرون و بصورت دورو به انتخاب مشتری بر روی پروفیل یوپی وی سی قرار می گیرند. روکش های لمینیت از ترکیب رنگی بالایی برخوردار بوده ولی یکسری رنگ ها بعنوان پرمصرف در بازار استفاده می شوند. رنگ های طرح چوب قهوه ای که در چند طیف از روشن تا تیره قابل عرضه بوده و چند رنگ ساده مثل مشکی، نوک مدادی، بژ و طوسی بعنوان رنگ های پرمصرف لمینیت در ایران شناخته می شوند. سایر رنگ ها درصورت نیاز بعنوان سفارشی محسوب شده و با زمان و قیمت بیشتری نسبت به رنگ های پرمصرف قابل ارائه هستند.
روکش های لمینیت اکثرا مقاومت خوبی در برابر شرایط جوی برخوردار بوده و احتمال تغییر رنگ و یا جداشدن از روی پروفیل یوپی وی سی بسیار پایین است. برای مکان هایی که آلودگی محیطی زیاد و شرایط اقلیمی سخت دارند روکش لمینیت گزینه مناسبی است.

پنجره دوجداره upvc - لمینیت

2. رنگ uPVC:
این نوع رنگ بصورت ۲ شکل پایه آب و پایه تینر بصورت پاششی بر روی پروفیل یوپی وی سی قرار می گیرد. تنوع رنگی در این سیستم بالا بوده و تمام رنگ هایی که در سیستم استاندارد جهانی دارای کد است ( RAL ) قابلیت ساخت و اجرا دارد. رنگ یوپی وی سی بیشتر برای پروژه های تعویضی که بایستی نمای بیرونی ساختمان حفظ شود استفاده می شود و از لحاظ هزینه قیمت پایینتری نسبت به روکش لمینیت دارد. ولی از لحاظ خش پذیری و عدم جذب انرژی خورشید روکش لمینیت مقاومت بالاتری نسبت به رنگ یوپی وی سی دارد.
پنجره دوجداره upvc - رنگبندی لمینیت
قیمت پنجره یو پی وی سی
عامل موثر آخر در خرید، قیمت و هزینه پنجره است. احتمالا با خواندن تمام مزایای بالا فکر کرده¬ اید قیمت پروفیل upvc یک رقم نجومی است! اما بگذارید به عنوان مزیت آخر ذکر کنیم که پنجره upvc قیمت کاملا مناسب و مقرون به  صرفه ای دارد.
هزینه تمام شده¬ ی پنجره به تعداد، ابعاد پنجره و مدل انتخابی بستگی دارد. شما می¬توانید برای اطلاع دقیق می توانید با شماره-های 02191008893 و 09123129833 تماس بگیرید تا کارشناسان ما راهنمایی کامل را خدمتتان ارائه دهند.
و در آخر…
حالا که با تمام ویژگی¬های پنجره upvc آشنا شدید احتمالا موافق هستید که پنجره upvc از بهترین انتخاب¬ها برای محیط خانه و با محل کار شماست. در آخر توصیه می کنیم برای استفاده از تمام قابلیت های پنجره upvc از نمونه های باکیفیت آن استفاده کنید و جهت اطمینان از اصالت کالا خرید خود را از فروشگاه های معتبر در این صنعت انجام دهید.
ما درآواشید همواره برای ارائه بهترین ها به شما هموطنان در تلاش هستیم. در این زمینه نهایت دقت را برای رساندن یک محصول باکیفیت به دست شما عزیزان به عمل آوردیم، تا سهم موثری در بهبود کیفیت درب و پنجره کشور باشیم.
برای مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.