سقف شیشه ای ( اسکای لایت )

سقف شیشه‌ای یا اسکای‌لایت سازه‌ای نور گذر است که یک ساختار زیبا از جنس شیشه در فضای داخلی ساختمان ایجاد می کند و سبب بهره‌مندی  فضای داخلی از نور طبیعی می شود و با حداقل استفاده از نور مصنوعی منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش اثرات نامطلوب زیست محیطی می گردد. سقف های شیشه ایی می توانند به صورت ثابت بدون بازشو، ثابت با تعداد مشخص بازشو یا به صورت متحرک اجرا شوند.

اسکای-لایت-skylight-اواشید- سقف شیشه ای

امروزه از اسکای لایت به عنوان نورگیر در سقف ساختمان ها استفاده می شود. سقف های شیشه ای یکی از زیبایی های هنر های معماری هستند. این سقف ها علاوه بر ظاهر زیبایی که به نمای ساختمان می دهند، حالت نورگیر دارند و به کاهش مصرف برق کمک زیادی می کنند. به این صورت که در ساختمان هایی که از این شیشه ها استفاده می شود، از نور طبیعی به عنوان نور برای روشن کردن ساختمان استفاده می شود. ما امروز در آواشید به بررسی کامل سقف های شیشه ای و اسکای لایت ها می پردازیم

سقف شیشه ای ثابت در میان طراحان و معماران بیش از پیش با استقبال رو به رو شده است زیرا مانع از اتلاف انرژی و گرما می شوند. این سقف ها در مقیاس کوچکتر در نورگیر پاسیوها اجرا می شوند اما در حال حاضر آنها تغییرات ساختاری زیادی یافته اند و قابلیت داشتن بازشوهای دستی (با یراق آلات آلمانی و ایتالیایی به تعداد مشخص با توجه به طرح) یا اتوماتیک به همراه امکان کنترل از راه دور توسط سنسورهای هوشمند باد و باران را دارا هستند. طراحی این سیستم به گونه ای است که فشار نزولات جوی را تحمل می‌کند. در سقف های شیشه ای پیشرفته تر در هنگام بارش ، به کمک سنسورهای هوشمند به طور اتوماتیک توسط موتورهای برقی بسته می شوند، این نوع سقف‌ها معمولا در فضاهایی مانند رستوران‌ها و کافه‌ها ، استخرهای روباز ، پارکینگ‌های رو باز، بالکن یا پاسیو‌ها ، روف گاردن‌ها ، و …..استفاده می شود.

سقف شیشه ای-اسکای-لایت-آواشید

انواع سقف شیشه ای

سقف های شیشه ای با توجه به معیار های مختلف به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. اما به طور کلی این سازه ها به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول این نوع سقف ها  ثابت است و دسته دوم آن متحرک است که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

 ثابت

سقف های شیشه ای ثابت نسبت به مدل دیگر خواهان و طرفدار بیشتری دارد و بیشتر مورد استقبال مصرفه کنندگان قرار می گیرد و اگر به سازه های مدرن نگاه کنید می بینید که اکثرا از این سبک استفاده کرده اند. این سازه ایمنی و امنیت به مراتب بالاتر و بیشتری دارد و به طور یکپارچه نصب و اجرا می شود. برای نصب و اجرای این سازه باید محاسبات دقیق و درستی انجام شود که از بابت ایمنی مشکلی پیش نیاید.

 متحرک

نوع دیگری از اسکای لایت که در سال های اخیر به دلیل برخی قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردش گسترش زیادی پیدا کرده است و در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه اجرای این سازه به صورت ریل دار است. به قابلیت باز و بسته شدنش به این سازه سقف شیشه ای بازشو هم می گویند. همین سازه با توجه به نوحه باز و بسته شدنش به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول که با استفاده از موتور های الکتریکی این کار انجام می شود. نوع دیگر این سازه برای باز و بسته شدن از گیربکس دستی استفاده می کند. این سازه بیشتر برای کافه ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سقف های شیشه ایی از سه بخش اصلی تشکیل شده است :

سازه اصلی یا فریم های نگهدارنده :

فریم های آلومینیومی  که در طول و عرض قرار می گیرند و شیشه در آنها نصب می گردد. اما در برخی سازه ها با توجه به ابعاد، وزن شیشه، و کاربری سقف، پس از محاسبات مهندسی با نرم افزارهای تخصصی، ممکن است نیاز به فریم های تقویتی آهنی هم داشته باشند که انتخاب نوع آن و اجرا توسط تیم تخصصی آواشید انجام خواهد شد.

شیشه:

شیشه می تواند مانع اتلاف گرما و انرژی گردد و ضد آلودگی صوتی باشد و جهت حفظ ایمنی نیز از شیشه های نشکن مانند سکوریت و لمینیت انتخاب می‌گردد. استفاده همزمان از فلزاتی همچون فولاد و آلومینیوم در کنار این شیشه ها، کمک میکند تا بنا در برابر عبور گرما، سرما، رطوبت، صدا و هوا مقاوم شده و عملکرد حرارتی و صوتی مناسبی نیز داشته باشد.

متریال مختلف برای آب بندی:

سبب جلوگیری از اتلاف انرژی می شود، و مانع ورود باران و برف و نفوذ آن به داخل می شود.

اسکای-لایت-آواشید- سقف شیشه ای

استحکام سقف شیشه ای

یکی از سوال های مهمی که شاید برای شما پیش بیاید این است که آیا این شیشه ها در برابر باد، باران، طوفان و تغییرات محیط بیرون مقاوم هستند یا خیر؟

کارشناسان ما در شیشه سپنتا بسته به مساحت سطح، نوع معماری و طراحی ساختمان، استاندارهای لازم برای طراحی شیشه ها را در نظر می گیرند. شیشه سقف طراحی شده باید به گونه ای باشد که فشار ناشی از برف، آب باران و هم چنین سرمای زمستان و گرمای تابستان را تحمل کند.این شیشه ها به اصطلاح شیشه ضد ضربه نامیده می شوند.

برای طراحی اسکای لایت حتما نیاز به آهن کشی وجود دارد تا بار ناشی از شیشه روی آهن قرار گیرد. همچنین برای کم کردن فشار از روی شیشه کمی به آن شیب می دهند. شیب نرمال حدود 1% تا 5% است. برای تمیزکاری در مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب است، از شیب 5% استفاده می شود.

خرید سقف های شیشه ای دارای مزیت های زیادی است که نسبت به هزینه ای که برای برای خرید آن می کنید بسیار مقرون به صرفه است. با ما همراه باشید تا به بررسی مزیت های سقف های شیشه ای یا اسکای لایت بپردازیم

سقف های شیشه ایی مزایای بسیاری دارند که می توان به :

• حداکثر بهره گیری از نور طبیعی و ایجاد فضای روشن با حداقل نورپردازی مصنوعی در روز
• بهبود تهویه هوا (در نوع غیر ثابت دارای بازشو )
• صرفه جویی در انرژی
• عایق صدا و جلوگیری از ورود و خروج صدا به داخل ساختمان
• مقاوم در برابر پدیده های طبیعی مانند باران، تگرگ و…
• ایجاد چشم انداز آسمان و تاثیر مستقیم آن کیفیت طراحی داخلی ساختمان
• استحکام و مقامت بالا

اشاره کرد.

1) امکان خود تمیز شوندگی

یکی از ویژگی هایی که بر جذابیت این نوع شیشه ها اضافه می کند؛ امکان خود تمیز شویندگی است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی این امکان به راحتی برای شیشه های سقفی فراهم شده است.

2) تابش نور به داخل ساختمان در طول کل روز

وجود سقف های شیشه ای علاوه بر اینکه زیبایی زیادی به خانه شما می دهد. باعث افزایش ارزش خانه و لوکس و لاکچری به نظر رسیدن هرچه بیشتر منزل شما می شود. این نوع سقف ها وجود نور طبیعی در منزل را تقویت می کند که به حفظ سلامت بدن و تقویت ویتامین D در بدن کمک زیادی می شود. این نوع سقف ها یک گزینه مناسب برای برقراری تعادل بین رنگ و روشنایی است. که اهمیت بالایی در دکوراسیون منزل دارد. همچنین در برخی از این سقف ها از شیشه سانرژی استفاده شده که اجازه ورود حرارت را به داخل نمی دهد.

3)  عایق صوتی قوی

این نوع سقف ها، یک عایق بسیار مستحکم در برابر آلودگی های صوتی بیرون هستند. سقف شیشه ای می تواند صدایی را که با دسی بل زیاد منتشر می شود، مهار کند. به شما این امکان را بدهد یک استراحت آرام و راحت را پس از یک روز خسته کننده داشه باشید. بدون اینکه حتی متوجه صداهای بیرون شوید. عایق بودن این شیشه ها نسبت به عایق های صوتی پلاستیکی بسیار زیادتر است. معمولا برای این کار از شیشه سکوریت استفاده می کنند.

4) کاهش مصرف انرژی در تابستان و زمستان

علاوه بر عایق صوتی بودن، عایقی بسیار کارآمد در برابر گرما و سرما است. این عایق ها بدون اینکه شما متوجه شوید؛ جلوی نفوذ عوامل خارجی را می گیرد. شما بدون نیاز به تهویه هوا یا بخاری های اتاق، هوا را مطبوع نگه میدارند. برای خانه هایی که بزرگ هستند و قبض هایی با رقم های بالا برای آن ها می آید. این نوع شیشه ها گزینه خوبی برای کاهش هزینه آن ها است.

قیمت اسکای لایت مانند دیگر کالا ها تابعی از قیمت مواد اولیه است و با نوسان قیمت مواد اولیه قیمت این سازه هم تغییر خواهد کرد. البته نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که اکثر متریال هایی که در فرآیند ساخت این سازه استفاده می شود وارداتی است و تابعی از قیمت دلار است و با نوسان آن قیمت سازه هم تغییر خواهد کرد. البته قیمت این سازه به عوامل دیگری مانند ابعاد و رنگ و … هم بستگی دارد و هر کدام می تواند تغییراتی ایجاد کند.

امروزه نصب سقف های شیشه ای  کار ساده و سریعی برای کارشناسان این حوزه است. البته افراد عادی و کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند به هیچ وجه نباید نصب این سازه را به گردن بگیرند زیرا این کار نیازمند مهارت زیادی است و اگر خطایی صورت گیرد خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهید شد. برای نصب این ساره از چارچوب آهنی استفاده می کنند که باعث استحکام بسیار بالایش می شود. البته با توجه به درخواست مشتری این مورد قابل تغییر است.