تفاوت شیشه سکوریت با شیشه معمولی و لمینیت

شیشه سکوریت و لمینیت کاربرد های فراوانی در ساختمان سازی و طراحی داخلی مدرن دارند. این شیشه ها شباهت و تفاوت هایی دارند، ما در این مقاله به بررسی شباهت و تفاوت سکوریت و معمولی و همچنین شباهت و تفاوت سکوریت و لمینیت میپردازیم. تا انتخاب شیشه به عنوان یک المان سازه ای کار راحت تری باشد. امروزه شیشه های معمولی، سکوریت و لمینیت در رنگهای مختلف به صورت شفاف، مات و طرح دار به بازار عرضه می شود.

شیشه-سکوریت-،-لمینیت-آواشید

شیشه ساده یا معمولی چیست؟

شیشه های ساده یا خام اولین حالت شیشه ی تولید شده می‌باشد که در ضخامت های مختلف از 2 میلی متر تا بیش از 20 میلی متر تولید و عرضه می شود. این محصولات به عنوان شیشه های خام و سکوریت نشده، ابتدایی و شکننده‌ ترین ساختار شیشه های ساختمانی را داشته و بواسطه عملیات حرارتی و افزودن لایه های محافظ به شیشه هایی در مدل های دیگر تبدیل می شوند. شیشه های معمولی به دو صورت فلوت یا سوپر کلیرتولید می‌شود.

شیشه های فلوت به دلیل وجود ناخالصی های زیاد، از درجه شفافیت کمتری برخوردار هستند. به همین علت به شیشه سبز نیز معروف هستند.

شیشه های سوپر کلیر از درجه ناخالصی و موج کمتری نسبت به شیشه‌های فلوت برخوردار هستند. همچنین از لحاظ کیفی نسبت به شیشه های فلوت از درجه بالاتری برخوردار است به همین دلیل شیشه دارای رنگ سبز کمتری می‌باشد و شفافیت بیشتری دارد.

شیشه-فلوت-آواشید                  شیشه-سوپر-کلیر-آواشید

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه های خام در ضخامت های مختلف بعد از تولید و آماده سازی به سایز مورد نظر برش داده شده و سوراخکاری مورد نظر برروی شیشه ها انجام می‌گیرد سپس طی عملیات حرارتی و گرمایی که روی شیشه در کوره های مخصوص انجام می پذیرد به سکوریت تبدیل می‌شوند. سکوریت کردن شیشه فرآیندی می باشد که در آن شیشه در کوره هایی با دمای بالای 700 درجه سانتی گراد به صورت یکنواخت حرارت می بیند. شیشه گرم شده به وسیله دمیدن هوای سرد به هر دو سطح شیشه سریعا سرد می گردد.

کاربرد شیشه های سکوریت در ساختمان سازی

سکوریت مناسب استفاده در سازه هایی که خطر شکستگی در آنها کمتر است و به امنیت کمتری نیاز دارند می‌باشد. از جمله کاربرد های سکوریت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرده شیشه ای (مکان های کم تردد)
  • درب شیشه ای
  • پارتشین شیشه ای
  • کابین دوش شیشه ای
  • پارتیشن اداری

شیشه لمینیت چیست؟

شیشه های لمینیت از پرس کردن دو یا تعداد بیشتر لایه های شیشه و طلق pvb لمینیت مابین به وجود می‌آیند. شیشه های مورد استفاده برای ساخت شیشه‌ های لمینیت می‌تواند از انواع شیشه‌ های معمولی، سکوریت، شیشه رنگی، شیشه فلوت و … باشد.

وجود طلق های PVB در میان دو لایه شیشه باعث می شود که شیشه پس از شکستن فرو نریزد و ذرات شیشه خرد شده بصورت چسبنده به طلق نگهداشته شده و از جدا شدن و پخش شدن آنها در محیط جلوگیری شود به همین جهت استفاده از شیشه های لمینیت در ساختمان های مرتفع در جلوگیری از خطرات ناشی از حوادث طبیعی مثل زلزله و آتش سوزی که باعث فرو ریختن شیشه های معمولی و سکوریت می شود بسیار موثر است.

کاربرد شیشه لمینیت در ساختمان سازی

شیشه لمینیت در مکان هایی که به ایمنی و استحکام بسیار بالایی نیاز داریم استفاده می‌شوند. از جمله مکان های قابل استفاده از شیشه لمینیت عبارت است از:

  • نرده های شیشه ای مکان های پرتردد و پرتگاه ها.
  • سقف شیشه ای یا اسکای لایت.
  • نمای شیشه ای.
  • درب و پارتیشن شیشه ای با توجه به نظر کارفرما.

شیشه-سکوریت-و-لمینیت-آواشید

تفاوت شیشه سکوریت و معمولی

ایمنی و مقاومت

سکوریت با ضخامت یکسان، مقاومت بیشتری (حدود ۴ برابر بیشتر) در اثر  فشار و ضربه  نسبت به شیشه معمولی در برابر شکستن دارد.

مقاومت سکوریت در برابر گرما و حرارت نیز بیشتر از شیشه معمولی می باشد و می تواند تا سه برابر بیشتر از شیشه معمولی گرما و شوک حرارتی را تحمل کند.

قیمت

به علت فرآیند سکوریت کردن شیشه ها، قیمت شیشه سکوریت از شیشه های معمولی بیشتر است.

قابلیت برش مجدد

شیشه معمولی را می توان در ابعاد و اندازه های دلخواه هر بار که امکان داشته باشد برش زد و یا سوراخکاری کرد. اما شیشه سکوریت قبل از سفارش باید به صورت دقیق اندازه گیری شود و کلیه عملیات مانند برش و سوراخکاری بر روی آن اعمال گردد زیرا سکوریت امکان برش مجدد را ندارند.

نوع شکستن

اگر فشار و یا ضربه کمی به شیشه معمولی وارد شود منجر به شکستن آن خواهد شد و به صورت قطعات نسبتا بزرگ و بسیار برنده و خطرناک شکسته خواهد شد. اما اگر فشار و یا ضربه وارده به سکوریت به حدی زیاد باشد که منجر به شکستن آن شود، سکوریت به صورت ذرات ریز غیر برنده شکسته می شود.

شباهت شیشه های سکوریت و شیشه های معمولی

ضخامت

ضخامت سکوریت با شیشه ی معمولی هیچ تفاوتی ندارد زیرا شیشه پس از اعمال عملیات سکوریت شدن، در همان ضخامت اولیه باقی می ماند.

شفافیت

شیشه های سکوریت و معمولی از لحاظ شفافیت کاملا یکسان می‌باشند.

وزن

ضخامت های یکسان شیشه سکوریت و معمولی دارای وزن یکسان نیز می‌باشد.

تفاوت شیشه های سکوریت وشیشه های لمینیت

ایمنی

لمینیت نسبت به سکوریت از مقاومت بالاتری برخوردار است. چنانچه در ساخت لمینیت از سکوریت استفاده شود، به نسبت مقاومت آن بالاتر از سکوریت است. اما در صورتی که در تولید شیشه لمینیت از شیشه معمولی و ساده استفاده شود، از لحاظ مقاومتی به نسبت ضعیف تر از سکوریت خواهد بود.

ضخامت

ضخامت لمینیت به علت وجود طلق pvb از ضخامت سکوریت مقداری بیشتر می‌باشد.

قیمت

قیمت فروش هر متر مربع شیشه لمینیت بر اساس اینکه از چه نوع شیشه ای ساخته شده، متفاوت است. اما در حالت کلی قیمت شیشه لمینیت به دلیل نوع ساخت آن گرانتر از سکوریت می باشد.

شکستن شیشه

مهم ترین تفاوت سکوریت و لمینیت، تغییر شکل بعد از شکسته شدن است. شیشه های لمینیت بعد از شکسته شدن فرو نمی ریزد در صورتی که سکوریت کاملا به قطعات ریز تبدیل می شود. به همین خاطر در شیشه هایی با ابعاد بزرگ که موقعیتی با شکنندگی بیشتر و حساسیت بالاتری دارند، از سکوریت استفاده می کنند. در صورتی که امنیت و ایمنی بیشتر مد نظر باشد، کافیست از لمینیت استفاده شود.

شفافیت

لمینیت و سکوریت از نظر شفافیت تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط به طلق میانی بستگی دارد.(امکان استفاده از طلق رنگی و مات جهت محدود کردن دید وجود دارد)

وزن

ضخامت های یکسان سکوریت و لمینیت نیز دارای وزن یکسان می‌باشد.

نتیجه گیری:

سکوریت و لمینیت کاربرد بسیاری در حوزه ساختمان سازی دارند. و هر دو جزو شیشه های مقاوم و بادوام محسوب شده که از نظر ضریب امنیتی جزو شیشه های ایمن شناخته می شوند. به همین دلیل این نوع شیشه ها هم در مکان های پر خطر (مانند نما ساختمان های بزرگ شیشه ای و آسمان خراش ها یا نرده شیشه ای پرتگاه ها و جانپناه ها) و هم در مکان های کم خطر (مانند درب و پارتیشن های شیشه ای فضای داخلی ساختمان ها) استفاده می شوند. اما مهم ترین تفاوت کاربردی این دو نوع شیشه در ضریب امنیت آن است. اختلاف ضریب امنیتی آن نیز به نحوه تولید و نوع شکستگی آن برمی گردد.

کافیست در قسمت فرم درخواست مشاوره رایگان ،درخواست خود را وارد نموده تا مشاوران ما با شما تماس حاصل فرمایند یا از طریق ارتباط مستقیم با شماره تماس های مندرج در سایت  و یا واتس اپ از مشاوره و راهنمایی همکاران استفاده نمائید.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید